Social media weet alles!

Als student communicatiemanagement ben ik aanwezig op zeer veel sociale media. Facebook, Youtube, LinkedIn, Instagram, Tumblr, Pinterest, Whatsapp, Spotify & tenslotte ook het zeer gekende Twitter

Bron van informatie
Natuurlijk komt hier ook bij dat al deze bedrijven en websites gegevens hebben van mij. Geen probleem, de dingen die ik geheim wil houden of niet openbaar wil maken, die scherm ik af. Ik zet ze gewoon nooit online.

Ik hou van sociale media. Het is iets waarmee je op een zeer snelle manier zeer veel mensen kan bereiken. Vroeger moest ik tien, twaalf postkaarten versturen als ik op reis was, nu neem ik snel een foto met mijn iphone en op drie minuten staat deze op Facebook, Instagram, Pinterest & zelfs Twitter.

Gevaar
Natuurlijk schuilen er ook gevaren in dit gegeven. Doe dit bijvoorbeeld niet als er op diezelfde moment niemand thuis is. Er zijn steeds mensen die misbruik willen maken van het feit dat je niet thuis bent.
Ook je foto’s kunnen zomaar misbruikt worden bij het aanmaken van een valse identiteit, wie heeft er nu nog niet gehoord van catfish? Een wereldbekend televisieprogramma dat dit probleem aanpakt bij jongeren op een interessante manier.
Voor diegene die het programma niet kennen:

Het is leuk om veel te delen met mensen, maar men moet er bij stil staan dat het telkens informatie is dat je online plaatst.

Tsjilp tsjilp
Mijn favoriete sociale netwerk is nog steeds Twitter. Met een beperkt aantal karakters moet je je boodschap kunnen overbrengen, wat soms echt een uitdaging vormt.
Het gaat snel, je laad zo een foto op, en je kan er elk ander sociale netwerk mee verbinden.

twitter controle

Nu viel mijn oog onlangs op enkele interessante artikels. Uit onderzoek is gebleken dat Twitter door bepaalde instanties gebruikt worden om criminaliteit op te sporen.
Een beetje vreemd, er gaat toch niemand posten op Twitter waar en wanneer hij ergens zal inbreken? Nee tuurlijk niet!

Werking
Hoe gaat dit dan te werk? Deze instanties kijken waar en wanneer er iets getweet wordt over een feestje of eventueel veel drinken. Op deze manier weten deze instanties waar er risico is tot conflicten en dergelijke en blijkbaar helpt deze methode dus.

Dit is natuurlijk weer iets wat gevoelig is, het heeft namelijk weer met privacy te maken. Langs de andere kant zie ik dit wel als een voordeel voor de veiligheid in ons land.

Beter opletten met wat je al dan niet tweet dus!

Follow me! @arne_1993
Magnus Arne

Plaats een reactie