ThomasMoreVK14

Op 25 mei 2014 is het weer zover. Voor velen de eerste keer maar voor mij al de tweede maal. Het zijn weer verkiezingen!

Een keuze maken is tegenwoordig niet makkelijk meer, veel meningen zijn ver uiteenlopend en de spanning tussen de politieke partijen is groter dan ooit.

Het grote debat
Thomas More Mechelen, waar ik zelf naar school ga, organiseerde een politiek debat met enkele politieke namen op het programma. Zo waren onder andere Caroline Genez, Kristof Calvo en, de burgemeester van Mechelen zelf, Bart Somers van de partij.

Het was een zeer interessant debat, zowel op politiek als op communicatief vlak. Het debat werd vergezelt met een beetje humor dankzij de tekenaar die ook aanwezig was en vaak humoristische tekeningen maakte over de onderwerpen die werden besproken.

stemmen

Ready, set, go!
Het congres kon van start gaan, iedereen zat klaar, de politiekers waren klaar om hun strijd te voeren en daar gingen we.

Er werden steeds enkele onderwerpen gegeven en stellingen waarover gesproken kon worden. Zoals bijvoorbeeld de situatie omtrent het migratiebeleid. Uit het debat heb ik de indruk gekregen dat Open VLD en NVA hier dezelfde mening hebben. Het Vlaams Belang zit er hier volgens mij compleet naast. Deheer Wienen (Vlaams Belang) maakte dan onder andere ook de vergelijking met zijn partij en constateerde dat deze partijen eigenlijk hetzelfde doel hadden als zijn partij. Waarop Bart Somers voor een gepast antwoord zorgde.

Zo waren er veel momenten waarbij er vaak niet op de bal maar op de man werd gespeeld, wat eigenlijk niet kan in een eerlijk debat en al zeker niet volgens de regels van het voeren van een debat. Men dient een antwoord te geven op een situatie en niet op de persoon die de partij komt vertegenwoordigen.

Communicatie
Het aspect communicatie was dan weer zeer sterk vertegenwoordigt via het sociale media netwerk: Twitter. Via deze weg konden de studenten hun bevindingen tweeten via de hashtag #ThomasMoreVK14. Langs deze weg konden ook de vragen worden gesteld aan de politiekers zonder dat er chaos ontstond. Dit vond ik dus een zeer goede integratie van dit medium.

Ik heb een zeer interessante en aangename avond gehad. Ik had nooit gedacht dat politiek zo interessant kon zijn!

Succes bij het stemmen!

 

Magnus Arne

Plaats een reactie